Ni kan också gilla oss på Face Book

Välkommen till Sya Hembygdsförening

Vi vill på detta sätt visa spridda delar av föreningens verksamhet. Det är omfattande samlingar som tack vare medlemmar och andra har tillförts hembygdsgården. Under lokalsamhällets tid fanns i socknen en del hantverk och småindustri, även om jordbruket alltid dominerat. Detta förhållande slår naturligtvis igenom i karaktären på samlingarna. Det är förhoppningen att en stunds botaniserande i materialet  inspirerar till ett besök hos oss.

Hembygdsföreningen har erhållit ett projektstöd inom landsbygdsprogram- met 2014-2020. Ett stöd som finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Stödet är del i finansieringen av utbyggnaden av Sya Hembygdsgård och genomfördes under 2020-2021. Projektet omfattade en utbyggnad av Hembygdsgården med 135 m2 i syfte att göra hembygdsgården tillgänglighetsanpassad. Entreprenör anlitades för markarbete, gjutning av bottenplatta, uppförande av stommen, takstokar, takläggning, ytterpanel, fönster, dörrar, invändig vägg och takbeklädnad. Allt övrigt inredningsarbete har utförts ideellt av föreningens medlemmar. Tillbyggnaden invigdes av landshövding Carl Fredrik Graf Östgötadagarna 2021. (Får tas bort först September 2027)

Vill du se lite bilder från tillbyggnaden så följ denna länk alternativt öppna sidan "Tillbyggnad 2020_2021"

Skribenter i Hembygdsrådets årsbok 1980-2024 bokstavsordning efter socken

Har du behov av att komma i kontakt med oss snabbt så kan det ske  per telefon till  070-2650252.

Har du något att framföra?

Skicka i så fall e-post. Det är förberett på sidan Kontakta oss.

Hela Års-programmet hittar du under Evenemang

April:

20/4 11-16.00   Loppis & Fika

30/4 19.30 Valborgsmässofirande. Scouterna medverkar. Tal av Anna Andersson. Körsång

9 maj Utflykt "Gottlösa Diversehandel" samling Hbgd 08.00

11 maj 11-16.00 Loppis & Fika